Selasa, 30 September 2014

Pas perlu Keluar PR untuk menyelamatkan PR.

Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Zuhdi Marzuki mendakwa pengurangan exco PAS daripada empat kepada tiga kerusi di Selangor adalah satu provokasi supaya parti itu memikirkan kedudukan mereka dalam Pakatan Rakyat.

Beliau juga mendakwa beberapa kenyataan dan tindakan pemimpin PKR dan DAP seolah-olah cuba membuli PAS dan menunjukkan mereka sudah tidak mahu bekerjasama lagi dengan PAS, lapor Sinar Harian.

Laporan itu juga menyebut, ia boleh disimpulkan sebagai "usaha secara halus" untuk menyingkirkan atau PAS sendiri menarik diri daripada Pakatan.

"Kenyataan Lim Guan Eng yang menyatakan empat exco PAS sebagai pengkhianat dan kenyataan Ketua Pemuda DAP Sarawak, Wong King Wei yang memutuskan untuk tidak bekerjasama dengan PAS sedikit sebanyak memberi gambaran mereka tidak suka PAS dalam Pakatan Rakyat.

"Malah, pengurangan tiga exco PAS dalam kerajaan Selangor juga tindakan provokasi supaya PAS memikirkan semula masa depan dengan Pakatan," katanya seperti dilapor akhbar itu hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan MP Pasir Mas, Nik Abduh Nik Aziz bahawa PAS menjadi mangsa buli PKR dan DAP.

Zuhdi sebelum ini mencuri perhatian ramai dengan 'analisis senario' beliau tentang kemungkinan PAS meninggalkan Pakatan Rakyat




Saya  setuju pas keluar daripada PR jika mereka sudah tidak sehaluan. Sikap suka menyalahkan orang lain memang sudah menjadi amalan pas. Parti pas mengaku memperjuangkan agama tetapi ternyata perjuangan mereka bukanlah kerana agama. Dap secara jelas dan berterus terang menentang hudud, tetapi pas berdiam diri. Kalau mereka ikhlas memperjuangkan agama sudah pasti mereka akan keluar daripada PR. Mereka perlu berjuang bersendirian kerana UMNO juga menentang hudud. Apakah pemimpin-pemimpin pas berani? Adakah mereka sanggup meninggalkan kuasa? Kita tunggu kenyataan tuang presideng Pas.

Tiada ulasan: