Rabu, 22 Disember 2010

Perlunya Pemimpin Lama Digantikan.

Beberapa hari yang lalu, saya minum di sebuah gerai di Pekan Tenom. Pekan Tenom ini merupakan sebuah pekan yang agak tenang dan damai. Sebilangan besar penduduknya bergantung kepada hasil pertanian sebagai sumber pendapatan.Justeru, kenaikan harga getah yang kini mencacah RM7.90 termasuk 0.30 sen subsidi menjadi rahmat kepada mereka. Keadaan hidup bertambah baik bahkan ada dalam kalangan mereka yang pendapatannya melebihi apa yang diperoleh oleh pegawai kerajaan kumpulan A. Kalau pegawai kerajaan kumpulan A yang rata-ratanya memperoleh RM3000 hingga RM5000, tetapi seorang pengusaha getah yang mempunyai 15 ekar kebun getah, boleh mendapat RM7,000 dalam tempoh dua minggu kalau dia sendiri yang menoreh. Sebaliknya kalau orang lain yang menoreh maka bolehlah dikatakan pendapatan si pekebun ini boleh mencapai RM7,000 sebulan. Pendapatan ini cukup selesa bagi seorang penoreh kerana mereka  tidak memerlukan minyak petrol yang banyak untuk berulang-alik ke tempat kerja seperti guru dan kakitangan awam. Mereka boleh pula masak dan makan di rumah sahaja. Kosnya lebih murah dan jimat. Tetapi bagi kakitangan kerajaan yang memperoleh pendapatan bersih RM3,000 ke atas, sudah pasti pendapatan ini tidaklah mencukupi sejak akhir-akhir ini ekoran kenaikan minyak dan harga barang. Tambahan pula kebanyakan tempat kerja mereka berada jauh dari rumah. Hal ini memaksa mereka mengeluarkan ongkos untuk sarapan pagi dan makan tengah hari. Sudahlah kos minyak tinggi, harga makan juga turut melambung tinggi. demikianlah senario yang berlaku pada hari ini.
     Berdasarkan  pendapatan pekebun getah ini, terfikir dalam sanubari, mengapa kerajaan tidak berusaha menyeneraikan rakyat yang tidak bertanah dan memberikan tanah untuk diusahakan dengan bantuan teknikal dan benih yang berkualiti. Apaka kerajaan BN yang ada pada hari ini mahu terus melihat ramai rakyat yang papa kedana, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Inikah yang dikehendaki oleh pemimpin-pemimpin BN dan dengan itu rakyat akan terus bergantung kepada mereka? Inikah muslihatnya. Kalau demikianlah maka saya fikir kerajaan BN hari ini wajar juga digantikan dengan kerajaan yang baru. Seperti yang saya pernah cattakan dahulu, rakyat tidak mahu disogokkan dengan pelbagai isu politik semata-mata, tetapi apa yang lebih penting keselesaan hidup rakyat perlu dijaga. Pemimpin-pemimpin yang hidup selesa perlu juga memastikan rakyat hidup selesa. Yang tergolong sebagai "rakyat" itu ialah  kakitangan kerajaan, petani, peniaga, pekerja swasta dan sebagainya.Kakitangan kerajaan yang bergantung hidup kepada gaji juga kini tidak lagi selesa ekoran kenaikan minyak dan harga barang yang mendadak sejak Zaman Datuk Seri Najib dan Pak Lah. Gaji kakitangan awam langsung tidak dinaikkan sesuai dengan kenaikan harga minyak dan barang. Janganlah jadikan kenaikan harga barang jika gaji dinaikan sebagai alasan. Alasan macam ini adalah alasan budak hingusan atau budah sekolah. Kakitangan kerajaan pun tahu juga, yang berkuasa siapa? Bukankah kerajaan ada kuasa mengawal peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab ini? Kenaikan minyak dan barang sebenarnya lebi banyak terkesan kepada kakitangan kerajaan berbanding orang kampung. Orang kampung beras tanam sendiri, sayur sendiri, lauk-pauk, mereka bela ayam, ikan, itik dan sebaginya. Jadi yang terkesan dengan kenaikan petrol dan minyak lebih kepada kakitangan awam. Inilah realitinya. Kerajaan seringkali bercakap rakyat miskin, tetapi mereka juga lupa bahawa kakitangan kerajaan kalau bergantung kepada gaji semata-mata, sudah lama mereka bankrap. Guru misalnya dalam zaman Mahathir boleh buat mengajar kelas tuisyen, tetapi dalam zaman Najib dan Pak Lah mereka disekat dengan pelbagai peraturan agar tidak mengajar di kelas tuisyen. Apakah pemimpin-pemimpin BN hari ini begitu seronok melihat rakyat hidup menderita?
     Dalam persidangan DUN dan Parlimen, tiada langsung suara daripada pemimpin-pemimpin kerajaan berkenaan kenaikan minyak dan harga barang ini. Semuanya bisu. Pak turut. Mahu jadi pemimpin, wakil rakyat  tetapi hanya perut dan kocek sendiri sahaja yang mahu dijaga. Takut jika bersuara mereka akan digam atau tidak diberikan projek. Inilah jenis pemimpin-pemimpin yang mewakili BN hari ini. Mereka ini sepatutnya perlu diganti. YB Raime, Datuk Rubin Balang dan Datuk Raden Maleh misalnya, terus membisu sedangkan mereka tahu bahawa rakyat Tenom bergantung kepada hasil getah. Tetapi mengapa harga getah di Semenanjung boleh mencacah RM14 sekilogram sedangkan mereka menjualnya dalam bentuik ketulan(kentalan) sahaja. Susu getah Tenom pun cuma mencecah RM10.00 sahaja. Apakah logiknya perbezaan ini?
Ada orang kata getah di Tenom khususnya dan Sabah amnya tidak bersih. Ya mungkin betul. Mengapa mereka ini tidak diajar melalui kursus-kursus bagaimana untuk mendapatkan getah yang bersih. Ada juga pandangan yang menagatkan susu getah di Sabah tidak berkualiti,  jadi mengapa ketiga-tiga wakil rakyat ini terus membisu dan berdiam diri. Mengapa tidak bantu rakyat Tenom mendapatkan benih getah yang berkualiti dan mempunyai harga yang baik. Ternyata pemimpin-pemimpin yang ada pada hari ini wajar digantikan dengan mereka yang lebih prihatin dan tahu tanggungjawab terhadap rakyat bukan pemimpin macam mereka ini. Pemimpin yang bijak berdolak-dalik dan sering kali membohongi rakyat. Saya harap pemimpin tertinggin BN memandang serius perkara ini.

Tiada ulasan: