Isnin, 27 Disember 2010

Imbuhan Pendidikan RM500

Imbuhan pendidikan RM500 sebulan yang dijanjikan oleh Anwar Ibrahim dalam Buku Jingga, ternyata menarik perhatian sebahagian besar guru khususnya mereka yang tidak terlibat dengan mana-mana parti politik. Manakala mereka yang menyertai parti seperti UMNO, PBS, MCA, LDP dan beberapa parti lain memang pada dasarnya menyokong saranan dan cadangan itu. Menurut mereka banyak sebab kenapa guru diberikan imbuhan khas seperti itu, antaranya ialah;

a.  Guru seringkali terlibat dengan pelbagai program sekolah di luar waktu sekolah. Dan mereka tidak pernah merungut walaupun bertugas pada waktu kelepasan am Ahad dan Sabtu. Ketika bertugas itu mreka tidakpun dibayar elaun atau insentif melainkan sekeping sijil penghargaan. Sijil seumpama itu bagi seorang guru sudah tidak bermakna lagi. Sijil macam itu berlambak. Menurut seorang guru ada baiknya pada waktu mereka gunakan untuk menoreh getah, tambah lagi pendapatan.

b. Guru sering kali mengeluarkan wang dari kocek sendiri untuk kelas tambahan atau latihan khususnya jika pengetua terlalu kedekut untuk mengeluarkan kos untuk tujuan itu atau ketika mesin photostate rosak. Hendak menuntut dari pihak pentadbir jangan mimpilah kata mereka.

c.   Di atas kertas, guru bertugas mengajar dari pagi hingga jam 2.00 atau 3.00 petang, tetapi tugas guru sebenarnya berterusan sehingga ke petang bahkan hingga malam. Bayangkanlah guru juga jadi jurulatih pelbagai jenis sukan. Dari sukan olahraga hingga main catur. Bayangkanlah betapa penatnya guru. Pengetua relaks di Pejabat, goyang kaki atau menteri sibuk cari projek untuk diri sendiri. Sedangkan guru bertungkus lumus mendidik generasi muda.

d.  Ramai juga guru yang menagajar kelas tambahan atau kelas tuisyen kepada pelajar yang lemah tanpa apa-apa imbuhan khususnya guru sekolah menegah pasa waktu petang, dan pada waktu malam sibuk pula memeriksa buku latihan. Bila masa agaknya guru boleh berusaha mencari tamahan pendapatan untuk menampung kos hidup yang semakin tinggi? Sebab itulah agaknya anak saya tidak mahu menjadi guru. Guru sibuk. Tidak enjoy katanya. Teapi anak kecil yang faham dengan kesibukan guru ini seolah-olah tidak difahami oleh pemimpin-pemimpin BN hari ini.

Demikian pandangan beberapa orang guru betapa perlunya imbuhan pendidikan itu kepada mereka. Dan ini hanya sebahagian kecil yang saya paparkan untuk renungan kita bersama khususnya pemimpin-pemimpin BN. Mereka tidak harus memandang remeh janji Pakatan Rakyat kepada guru ini. Pelbagai insentif yang diberikan sekarang tidak cukup. Insentif yang tidak menyeluruh dan adakalanya boleh dikategorikan sebagai tidak adil. Saya meneyru agar pemimpin-pemimpin BN agar mengambil berat perkara ini dan bukan marah kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, sebaliknya berusahalah memberi perhatian terhadap kebajikan guru-guru di negara ini.

Tiada ulasan: